Bloggvänner

torsdag 23 augusti 2012

Nu blommar Spanien!

Kommer ni ihåg att jag sådde några spanska fröer som rest upp till vår kalla nord liftandes på min dotters smutsiga strumpor:-) Mer om sådden finns här i tidigare inlägg.

Trodde inte jag skulle hinna se plantorna i blom denna sena, kalla sommar. Men nu har nästan alla satt igång att blomma. Och de är riktigt tjusiga. Efter ett helt ovetenskapligt research på denna spanska sida är det antingen en variant av Cynoglossum officinale eller Cynoglossum creticum. Lite svårt veta om den utvecklats annorlunda och har annan blomfärg pga av kylan hos oss. Fröerna kom från ett område där det ofta var över 40 grader varmt. Plantorna dukar troligen under till vintern, men det har varit kul att se om det skulle bli nåt av fröna som så hårt satt fast på strumpskaften. 

Nu väntar jag bara på att det ska bli nåt stort av min egyptiska frösådder....;-)

1 kommentar:

  1. Å vem vet vad fröer dottern kommer hem med på sina strumpor nästa gång!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa