Bloggvänner

söndag 19 augusti 2012

Bland Berits blad

När jag och min vän AnnaLena var på Noliamässan i Piteå häromveckan, hade vi förmånen att få bo hos fantastiska Berit med bloggen My rented garden. Och det stora nöjet att varje kväll i en veckas tid få spatsera runt och botanisera i hennes otroligt fina trädgård. En trädgård som innehåller så många sorters växter jag tidigare bara sett på bild, hört talas om, eller absolut inte visste att de fanns;-)


I Berits trädgård är det ofta inte blomningen som är det centrala, utan de olika växternas bladverk.
Samverkan mellan bladformer och bladfärger, ljusets spel med skuggorna är ett skönt skådespel som pågår hela växtsäsongen.


Läckra kombinationer och rostiga stilleben gör sig så snyggt mot gårdens grus.




En härlig uteplats där vi intog nästan alla middagar under veckan (vi hade otroligt vackert väder). Så skönt att sitta där och äta i ljum kvällssol, skrapandes med barfotafötter i gruset efter långa instängda dagar i mässhallen.

Alldeles uppåt väggarna, får man också lov att titta! På flera väggar har Berit samlat ihop "gammgrejjen" till finurliga stilleben.



Dessutom verkade det vara den perfekta platsen för igelkottar! Såg mååånga igelkottar under veckan, och de flesta spankulerade runt i trädgårdarna och prasslade, fräste och nös/fnös bland buskarna. Kuliga små krabater! Den här blev lite sur över mitt paparazzi-fotande...


















...för han ville absolut inte vara med på bild!

TACK än en gång för att vi fick bo hos dig och åtnjuta din gästfrihet! KRAM

För övrigt har jag idag följt med maken på motorträff (han kör amerikanare) till Vännäs. På loppisen där handlade jag en mängd fina plantor till trädgården!! Det var ganska otippat!
Bra sätt att kombinera intressen där, va;-)

1 kommentar:

  1. Tack själv för sällskapet, det var kul att ha er här:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa