Bloggvänner

onsdag 15 augusti 2012

Underbara sommar

Sommaren går mot sin fullbordan, faktiskt. Lagom till första arbetsveckan har "den riktiga" sommarvärmen kommit, den vi känt oss lurade på hela tiden. Det är märkligt hur man påverkas, bara för att det varit en kylig sommar har det känts som att sommaren aldrig riktigt börjat. Och nu inser jag att den snart är över....men hoppas på många långa varma dagar ännu!


Har varit bortrest mycket denna sommar, och märker nu att vissa växter har, milt uttryckt, vuxit bra. Mycket bra. Mjölkklockan, Campanula lactiflora, breder ut sig som ett blått hav vid min altan. Doftar härligt gör den också;-)

Vid komposthögen har det hänt nåt!! Den röda trädgårdsmållan har vuxit sig riktigt kämpahög! Mitt på komposthögen sitter en pumpa planterad. Ser ni hur den viftar liksom med en näsduk för att påkalla lite uppmärksamhet: Skicka hit en prins som kan rädda mig! 
Tror jag ska riva upp dom där INNAN de fröar....

Fast OS i London är över fortsätter mina trädgårdsolympier att tävla med varandra. Nya utmärkelser kan delas ut dagligen. Detta är en medaljör som tar alla platserna på prispallen själv: Guld för sin subtila skönhet och ståtliga hållning, silver för sina sköna mörkgröna blad, kantade med en smal strimma silver och bronset för blommorna i bronserat guld. 






















Axfingerborgsblomma, Digitalis parviflora 'Chocolate'. Den mörkgröna bladrosetten är snygg hela säsongen, de silvriga bladkanterna är en extra finess. Blir ca 50 cm hög. Bör få stå lite öppet så att den syns och inte försvinner bland andra växter. Skulle göra sig snyggt i en grusbädd...

2 kommentarer:

  1. Men så fina foton! Vilken trädgård du har! Måste nog komma och titta på den nångång :)
    /Marie-Louise Fredman

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa