Bloggvänner

söndag 13 november 2011

Dra åt skogen!

 Veckans enda lediga dag, solsken, några få plusgrader...Läge kolla om mitt trasiga knä håller för en runda i skogen!

Stigen in i skogen tassar fram mellan höga tuvor av strävt myrgräs.


Min mans farfar lade ifrån sig stängseltrådsknippet över en liten granruska, och glömde av den. Tiden går, utan att vi tänker på den...

I Renlavsriket! De runda stenhällarna är täckta av vitgrön, bullig renlav. I sommartorkan knastrar det när man går här, men nu i blöta november är laven mjuk och det är rejält halkigt att ta sig fram. Tur att renarna inte har hittat dessa hällar; det är vackert när laven lyser vit som nysnö, särskilt sommartid.

Det känns lite sorgligt att hitta ställen som detta I NOVEMBER! Sorgligt för att kantarellerna har hunnit frysa och bli för gamla. Men samtidigt väldigt trevligt att hitta ett nytt svampställe att försöka komma ihåg till nästa år.  (Hittade 5! såna här nya ställen under denna skogsrunda....en gps vore kul, men är lite osportsligt!)


Att gå samma väg tillbaka är ju skittråkigt, så jag tänkte jag skulle gena (?) över myren tillbaka.



Det är nu det visar sig om stövlarna är hela!
Solen har smält undan rimfrosten och torkat upp myrgräset. Den svaga vinden rufsar lite lätt i gräset som prasslar när man går. En märklig kombination med torrt rassel och blött slurp då man sjunker djupt ner i mossan. Läge hålla koll på stövelskaftshöjden...

Myrens röda guld:Tranbär! Glest spridda över mosskuddarna, stora, halvgenomskinliga och fulla med sur saft. Garanterat jättenyttiga! 

Utvärdering av skogspromenad:
Såsen till sonens födelsedagsmiddag är kirrad och nya stövlar bör inhandlas inför nästa barmarkssäsong! (Jo, knäet blev inte sämre av det i alla fall!)

1 kommentar:

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa