Bloggvänner

onsdag 18 juli 2012

Möten i sommarkvällen

Kom på att jag inte alls varit särskilt flitig med kameran i trädgården denna sommar. Kanske beroende på att det känns som att det är nu först sommaren börjat! Det har varit kallt och regnigt, och mycket är sent i trädgården. Men nu har det varit fint i några dagar. Tog mig en fotorunda och mötte några personligheter i det gröna...

Först ut är en nykomling från i fjol som nu blommar för första gången, Franska blå-munkar(Jasione laevis). En mycket fin växt i en tilltalande blåfärg, jag gillar ju blått;-) Man kan ana hur den fått sitt namn, de utslagna blommorna som en hårkrans kring den kala hjässan... De här gossarna gillar jag!

Vid komposten brinner det!!! I alla fall nästan. Solen tänder glöden i trädgårdsmållans bladverk.

Ännu en frösådd som börjat blomma, fröbarn av aklejan 'Green Apples'. Denna är inte gröntonad, utan har en läcker lätt antydan av rosa. Elegant i utformningen. Tyvärr så har jag nåt "oknytt" i trädgården som fördärvar knopparna på aklejorna, men dessa har klarat sig.

Min lilla söta helbladiga klematis;-) Den är verkligen söt, blir ca 40 cm hög, blomman är  3,5-4 cm.  Jag sådde fröer från STA frö några år sedan och fick fina blå klematis. Denna planta utmärker sig med sin litenhet. 

En BLÅ favorit i repris, Stenfjärva, Mertensia pterocarpa. Så blå, så fin och långblommande. Passar bra i norrland;-)

I kökslandet träffar jag på en överlevare, salvian från i fjol blommar fint i blått, men även några grenar i rosa. Måste ha varit flera plantor i krukan. Köpte en kruka i mataffärens kryddhylla och planterade ut. Funkade bara fint;-)
Även detta en övervintrande salvia, Silversalvia Salvia argenta. Odlas mest för sitt praktfulla, silverhåriga bladverks skull. En tvååring som blommar på andra året, då bladverket inte alls är lika imponerande. Jag trodde faktiskt inte den skulle klara vintern, så jag brydde mig inte om att riva bort den. Nu blommar den med typiska salviablommor i fräscht blåvitt. Jag är inte ledsen för det..

1 kommentar:

  1. Himla många fina växter du har. jag gillar också dessa blåa växter:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa