Bloggvänner

måndag 30 juli 2012

Ogräs, I love it!

Det verkar som om jag mest sett ogräs på min semestertripp, men vilka ogräs sen!!!! 
Jo, jag förstår att lantbrukaren inte delar min förtjusning, men för en inbiten norrlänning som jag är detta en smekning för ögat! Varför kan inte mina ogräs se ut så här?

Det här inlägget är till Dig, Maij;-)

Blåklintar som glimmar till i havreåkerns försök till monokultur. 
Man kan säga monokultur = enfald. Enfald kontra.....
.....mångfald!!!! Både i arter och antal...
Fast mest är det ju blåklint och baldersbrå. Tycks minnas från skolan att vi fick lära oss att EN baldersbråplanta kan ge 40 000 frön! Klart det blir många av dem...

I veteåkern växte förstås kornvallmon...
..så skir och flyktig. En vindens blomma, likt en fjäril fladdrande med vingarna. Och finns det en, finns det oftast....

...flera!!! 


Sagolikt, magnifikt, ett ogräsangrepp!! Detta är en linåker, som i sig måste varit underbart himmelsblå i blom. 
I mitt huvud finns redan bilder av hur jag skapar min egen ogräsplåga nästa sommar.....


6 kommentarer:

  1. Visst är det oerhört vackert! Härliga bilder!
    Hälsningar
    Fru Sten

    SvaraRadera
  2. Mäktigt vackert OGRÄS....!!!

    Ha det bra...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Vilken njutbar syn, oh JA vad denna typ av "ogräs" skulle tilltala mig! Skulle aldrig kunna se mig mätt, man skulle få spetta loss mig och frakta mig därifrån :o))

    SvaraRadera
  4. åååå, vad fint!!! Gräs kan va mycke vackert. / Marie

    SvaraRadera
  5. Och vallmo blommor

    SvaraRadera
  6. Varför växer det inte såna vackra ogräs hos oss?

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa