Bloggvänner

torsdag 19 juli 2012

Nu blommar det;-)

Ännu en av "de blå" blommar fint nu. Den mattas inte av förrän i augusti, trevligt med långblommare. Hjärtpenstemon, Penstemon ovatus. Den är vintegrön och lite vedartad. Med andra ord ser den rätt eländig ut när snön släppt greppet om den. men med lite ansning tar den sig snabbt. När blommorna kommer är de först ganska små, och färgen mer åt lilahållet. Men de blir större, blåare och framför allt fler ganska snart. Humlorna är också förtjusta i den. Hos mig står den tillsammans med ett vitt löjtnantshjärta, hjärtligt så det förslår;-)
Ett riktigt ogräs, men eldigt vackert sådant, är rödfibblan,  Pilosella aurantiaca! Snygg som tusan, om man gillar orange. Men den både fröar av sig maskroslikt och gör massor med rotutlöpare. Jag för ett krig mot den, men drar inte bort ALLA. Under ett av äppelträden "brinner det" en stund på försommaren. 


Om rödfibblan var en påstridig typ med håriga ben, så är denna skäggiga dam en mer vän och ljuv varelse. Skäggklockan, Campanula barbata, är så fin och SÅ skäggig! Den blommar i olika ljusblå nyanser, plantorna är inte riktigt lika i färg. När den blommat över klipper jag ner den, då kommer den med ny blomning. Förra sommaren hann den blomma tre omgångar. Men jag lämnar alltid några stänglar för fröspridningen då den är ganska kortlivad. Det är bra att ha småplantor på tillväxt. 

Även i växthuset blommar det! Ja, inte gurkan som tycker att denna sommaren inte är värd att uppleva. Men tomaterna gör allt för att kompensera bristen på gurkblommor. Jag har bara tre amplar med tomater i år, då det inte gått så bra med markplanterat de senaste åren. Men vilka tomater jag får!!!! Skulle nog nöjt mig med en planta per ampel, de KRÄVER mycket vatten kan jag lova. Sorten heter 100´s and 1000´s, och den lever verkligen upp till namnet. I slutet av augusti ser amplarna ut som röda lingontuvor! Den på bilden hänger i en gammal cykelkorg, annars har jag planterat dem i 12-litershinkar. Och mycket näring;-)

2 kommentarer:

  1. Oj, så mycket tomater du får : )
    /Cika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många, men inte stora;-) Det flesta överlever inte steget ut ur växthuset...i ett nafs är de uppätna! Söta o goda!

      Radera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa