Bloggvänner

fredag 30 december 2011

Blomlådor vi minns..

Det är dags att börja drömma om nästa sommars fägring i fönsterlådan! En titt i bildarkivet visar några fina kombinationer genom tiderna:
En dröm i aprikos och ljusblått, med gulorange accent! Aprikos färgskiftande verbena, ljusblå hänglobelia och Million Bells. Den blå lobelian är helt enkelt fantastisk!!
En annorlunda blomlåda det året jag började längta efter ett köksland, men inte hade tid att verkställa drömmen!  Detta fungerade faktiskt riktigt bra, fast pumpan blev lite för stor och svängde runt på sensommaren som en rejäl lian.  Men det blev många goda brytbönor, mangold och svartkål.

Samma ljusblå hänglobelia som ovan, gul petunia och dubbel rosa petunia. De smäckra stjälkarna som  sticker upp hör till en småblommig, ljuvligt doftande vit tobak. En ännu inte utslagen rosa grusnejlika längst fram.

Inte blomlåda, men sommarblommor i alla fall.  Tidigare på sommaren var här ett helt fantastiskt rött hav av blommande opiumvallmo. När det röda blombladen fallit började de gula perennerna och tagetesen sin föreställning, mot bakgrund av vallmons blådaggiga blad och frökapslar. Svalt och hett på samma gång.
2011 års ettårsrabatt, Tagetes i kubik!

Flera sorters tagetes, buskkrasse,  gullskära (cosmos),  det blå är perenn flox, Blue paradise. Småfåglarna hade sått några solrosor som passade väl in i det hela.  Det blommade nåt fantastiskt hela sommaren och hösten, otroligt lättskött och tåligt både mot torka, regn och blåst.

4 kommentarer:

  1. Vilken otroligt fin blomsterprakt. Härliga blandningar och jag gillar tagetes jag med. Pia Gustafsson

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du ville vara med i länksamlingen - och tack för att du bidrog med idén till densamma! Men så många underbara kombos du visar. De som inte tycker att sommarblommor/anueller är något att hålla på med har ju inte sett dina härliga lådor och rabatter.

    Tagetes är en av mina personliga favoriter och tåligare och blomvilligare växt får man allt leta efter. Din blå lobelia är ju helt fantastisk i sin färg...

    Gott nytt år!
    Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Anna Vattenkanna - jag upptäckte massor med fina gamla bilder i mitt arkiv. Håll utkik, det kan komma fler "kombogodingar"!

    SvaraRadera
  4. Ja, här var det gott om vackra och ovanliga färgkombinationer! Jätteroligt!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa