Bloggvänner

fredag 30 december 2011

Gardenoholic- självtest



Jag har till slut själv insett det många andra anar ganska snabbt när de mött mig: Jag är beroende av trädgård, blommor och grönt. Det är en livsnödvändighet för mig!

Hur vet man att man är trädgårdoholist? 
Här följer ett enkelt självtest. Tänk efter om du känner igen dig i dessa frågeställningar. Summera sedan antalet JA.    
  • ·         Sitter du uppe sent på kvällen eller tidiga morgnar när familjen i övrigt sover för att ostört få trädgårdssurfa på nätet?
  • ·         Drabbas du ofta av fysiska besvär, såsom spastiska ryckningar i ”klick-fingret” när du är inne på webb-baserade trädgårdsbutiker? Ofta återkommande kan dessa besvär menligt påverka hushållsekonomin.
  • ·         När du är ute med familjen på bilsemester, händer det ofta att ni ”råkar köra fel" (när du läser kartan) och hamna otroligt nära någon känd handelsträdgård eller visningsträdgård? SÅ otroligt nära, att det är lika bra att besöka trädgården, ”när man nu ändå är så nära”.
  • ·         Refererar du till trädgårdsforumvänner och bloggbekanta, lika ofta som till arbetskamrater och gamla barndomsvänner?
  • ·         Har du känslomässiga bindningar till dina växter liknande känslor för husdjur?
  • ·         Matar du komposten oftare än du matar hunden?
  • ·         Samlar du växter? Växtsläkten? (Gissa hur många oskyldiga människor som genom åren gått ner sig i hostaträsket, trasslat in sig i klematisspaljeérna och fastnat i rossnåret!!)
  • ·         Blir du fysiskt påverkad, ex lätt andnöd, knäsvaghet och yrsel när du står vid Linnés grav i Uppsala domkyrka? Detta av vördnad för denne Store Man som namngav växtriket.
  • ·         Benämner du dina växter med både svenska och latinska namn, ofta det latinska först?
  • ·         Finns det växter du bara kan det latinska namnet på?
  • ·         Har du inhandlat särskilda (ofta gulligt blommönstrade) arbetskläder att ha när du arbetar i trädgården?
  • ·         Kan du åka iväg på sommarsemester? Har du någon pålitlig blomvakt?



  Poängberäkning:
  0-3 poäng: Ingen fara, beklagar!
  4-7 poäng: Farligt nära ett beroende! 
  Mer än 8 poäng: Klockren trädgårdoholic! Gratulerar!

Bli nu inte orolig om du ligger i farozonen för ett beroende. Du ska veta att du inte är ensam med detta problem, men att det kan kännas tungt och svårt ibland. Förståelsen hos släkt och vänner kan svikta. Men professionell hjälp finns att få i lokala trädgårdsföreningar och hos sällskapet Trädgårdsamatörerna! Där kan man tryggt erkänna sitt beroende. Stödet är totalt;-)

3 kommentarer:

  1. Jooo, det blev ju en hel del poäng...eh, 7. Det jag föll på är de blommiga kläderna men jag har ju blommiga trädgårdshandskar OCH trädgårdstofflor så det kanske räknas som ett poäng???

    Gott nytt år - kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Om man byter ut trädgård mot garn så är det bara att erkänna.....jag garnsurfar hejdlöst, jag refererar till bloggvänner, vi råkar hamna på garnaffärer, måste gå en sväng i skåpen och klappa nya garnet.......ja, jag är beroende! :) Det kallas visst för garnoholic!

    SvaraRadera
  3. Anna - nej jag har inte heller blommiga kläder - men stövlar... blev poäng där!

    Mia - garnoholic, tänk jag misstänkte det;-) Har hört att vissa utvecklar blandberoenden som tex trädgård på sommaren och garn o textil på vintern. Tröstar mig med att det oftast inte är skadligt för kroppen i alla fall!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa