Bloggvänner

onsdag 18 januari 2012

Gråvädersbot

 Kompakt gråväder, noll inspiration! 
Söker i bildarkivet efter lite positiv input... Se där, lite färg och form. Nu ska nog dagen kännas bättre!
Välkommen upp! 
Den ettåriga vallmon sticker upp huvet ur styvklematisen, Clematis recta. 

Stjärnflocka, en skönhet. 

Dagen blå;-) 
Ståndarknappskransen svärmar runt den rejält tilltagna pistillen. Det brukar bli mååånga frön.
Skönheten och Odjuret i en och samma. 
Den är fantastiskt vacker, lökbaggen.  Men en riktig marodör på gräslök, piplök och ramslökar. Däremot låter den bli liljorna, gräslöken är godare;-)
Den har en än mer berömd kusin, liljebaggen, känd för sin aptit på just liljor. Men just detta är en lökbagge. Man skiljer dem enklast åt genom att se på benen och huvudet; lökbaggen har röda ben och är mer röd på huvudet. Liljebaggen har svarta ben och är svart längst fram.

6 kommentarer:

  1. jag gillar inte liljebaggen den äter på allium och liljor för mig.. Faktiskt så går den mer på liljorna än alliumet hos mig.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Men ooh :D nu längtar jag till sommaren och den blivande rabatten jag kanske kommer att hinna gräva och plantera i år.. det eländiga är bara att jag inte kan ett dugg om blommor.. kanske kan få några tipps av dig :D Kram /Petra Marksén

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅ, va vackert!!! Längtar till VÅR och SOMMAR..Känner mej lite,lite bättre när jag ser blommen... vännen marie

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hittade hit via sommarblomskombosarna :-)
    Åh, så vackra bilder! Hos mig är snarare vitt än grått, men inte gör det nåt ändå att få se så mycket härliga färger :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  5. Jo det är klart det, att han skulle ha en kusin som ger sig på liljorna ;/ är de i maskopi med varann? Skämt å sido, underbara bilder och en fin blogg :) Må så gott/Lotta

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa